Kan ik iets aan mijn klachten doen door anders te eten en gezonder te leven? Dat is een vraag die veel mensen met een vorm van reuma hebben. Om hier achter te komen, gaan onderzoekers van Reade in Amsterdam onderzoek doen bij mensen met artrose en met reumatoïde artritis (RA). Na een programma van 4 maanden, waarin de deelnemers plantaardig eten, gezond bewegen en ontspannen, wordt gekeken wat de resultaten zijn.

Goed onderzoek belangrijk

Het programma sluit aan bij wat er leeft onder patiënten. ‘We merken dat mensen met reuma zelf iets willen doen aan hun klachten, licht Wendy toe. ‘Tijdens de spreekuren bij Reade zien we veel patiënten die met voeding en gezond leven bezig willen zijn. Maar ook binnen de wetenschap is er veel belangstelling voor de invloed van voeding en leefstijl op onze gezondheid. Dus is het belangrijk dit goed te onderzoeken.’

Steeds meer bekend over voedsel

Dat voeding en leefstijl invloed kan hebben op gezondheid en ziekte wordt steeds duidelijker. Wendy: ‘Vooral in Amerika wordt er veel onderzoek naar gedaan, bijvoorbeeld onder bevolkingsgroepen met een vergelijkbare achtergrond. Daaruit blijkt dat hoe plantaardiger mensen eten, hoe gezonder ze gemiddeld zijn. Gezonder betekent dan: minder hoge bloeddruk, minder hoog cholesterol en bijvoorbeeld minder hoge bloedsuiker.’

Programma van 4 maanden

Het meest betrouwbare onderzoek naar de invloed van voeding en leefstijl komt volgens Wendy ook uit Amerika. ‘Het Ornish Program combineert plantaardig eten met bewegen en ontspanning. Dat doen wij ook in ons onderzoek bij mensen met artrose of RA. De helft van de deelnemers krijgt een programma van 4 maanden met 10 groepsbijeenkomsten. Wij begeleiden ze bij plantaardig koken, gezond bewegen en ontspannen. De andere helft krijgt het programma niet meteen, omdat we de resultaten van de proefpersonen willen vergelijken met mensen die het programma niet krijgen. Na afloop van de 4 maanden kunnen zij het programma alsnog doen.’

Heel veel meten en weten

In de 4 maanden van het programma wordt er heel veel gemeten bij de deelnemers. Wendy: ‘We willen weten hoe de artrose en de RA zich ontwikkelen en hoe het met de patiënten gaat. Dus meten we de veranderingen in gezondheid, klachten, medicijngebruik en bijwerkingen en hoe het gaat in het dagelijks leven van de deelnemers. Dat gebeurt onder andere met vragenlijsten die de deelnemers zelf invullen. Al die gegevens koppelen we ook nog eens aan de voeding die mensen binnenkrijgen. Dat laatste gaan alle deelnemers zelf bijhouden met een app.’

Meer grip

Wendy Walrabenstein kan nu nog niet zeggen wat er uit het onderzoek komt. ‘Ik hoop natuurlijk dat er een heel duidelijke invloed van ons programma te meten is op de gezondheid en klachten van mensen met RA of artrose. Misschien hebben ze meer baat bij de medicijnen die ze nemen, minder last van bijwerkingen of kunnen ze medicijnen afbouwen. We moeten het afwachten. Wat ik wel weet is dat mensen die met voeding en gezond leven bezig zijn vaak meer grip op hun aandoening ervaren. Ook dat is winst.’

Meer informatie

Wilt u meer weten over voeding bij reuma? Kijk dan hier.

Wilt u deelnemen?

Wendy Walrabenstein en haar collega’s zoeken in totaal 176 deelnemers voor het onderzoeksprogramma Plants for joints.

Heeft u artrose aan heup of knie, in combinatie met overgewicht en/of verhoogde bloeddruk, verhoogd cholesterol of verhoogde bloedsuiker? Dan komt u mogelijk in aanmerking om mee te doen aan Plants for joints. Voorwaarde is dat u niet zelf al volledig plantaardig (veganistisch) eet.

Aanmelding en meer informatie via: www.reade.nl/plantsforjoints

Heeft u reumatoïde artritis (RA) en is het medicijngebruik in de afgelopen 3 maanden stabiel geweest? Dan komt u mogelijk in aanmerking om deel te nemen aan Plants for joints. Voorwaarde is dat u niet zelf al volledig plantaardig (veganistisch) eet.

Aanmelding en meer informatie via: www.reade.nl/plantsforjoints

 

 

Reacties

  • Klaas Boerstra says:

    Mooi zo, dat er eindelijk een onderzoek komt.
    Ik heb al heel lang het idee dat m.n. het eten van rood vlees de ontstekingsklachten van mijn artritis psoriatica verergert, maar toen ik dat destijds (10 jaar geleden) bij mijn reumatoloog aankaartte ontkende hij nog stellig dat er enig verband zou zijn.
    Voortschrijdend inzicht!

    • Esmeralda says:

      Mijn reumatoloog heeft ook de mening dat voeding misschien wel zou kunnen helpen, maar omdat zij een wetenschappelijke achtergrond heeft, durft ze geen uitspraken te doen over ‘alternatieve’ /dieet behandelingen. Ook huisarts en sportsarts doen geen uitspraken anders dan die van reumatoloog.
      Ik ben van beroep gewichtsconsulent en aanvullend orthomoleculaire voedingsdeskundige. Zelf geëxperimenteerd en kwam tot de conclusie dat veel plantaardig eten per dag, met beperking hierin – want niet alles wat plantaardig is, is goed voor reumatische aandoeningen! – en toch wel (vette) vis erbij, heel goede resultaten opleverde. Veel minder pijn en daardoor minder medicijnen, en nog wat overtollige kilootjes kwijt ook.
      Ik heb goede hoop en weet eigenlijk wel zeker dat dit experiment, mooie resultaten zal opleveren.

      • Jaren geleden (27) werkte ik in een ziekenhuis waarin ook een rheumatoloog met hindoestaanse achtergrond was die buiten de medicijnen ook z,n patienten een dieet extra gaf voor de voeding.
        Dat is deze man duur te staan gekomen want de medische staf accep-
        teerde dit niet . Hij werd opgenomen in de medische staf in een ander ziekenhuis die dat wel toestond dus ik begrijp de huiver die er is om over een dieeet te beginnen.

      • Rebecca Smit says:

        Ik heb de koemelkeiwitten uit mijn dagelijks gebruik gehaald. Waardoor ik nu al ruim 2 jaar geen medicijnen meer nodig heb voor mijn RA, af en toe een pijntje maar heel goed te doen.

      • Esmeralda, welke groenten zijn er dan vaak juist niet goed voor reumatische klachten? Is dit voornamelijk als het rauw gegeten wordt?

    • Lourens Touwen says:

      Het klopt m.i. dat er een verband is met verergering Artritis Psoriatica en rood vlees. Ik eet het al jaren niet meer om deze reden. Mijn chiropractor wees me er 5 jaren terug op. In rood vleed zit arachidonzuur. Dit bevordert ontstekingsreacties.

  • Ik ben dankzij Wendy nu een jaar plantaardig aan het eten, en sinds een half jaar gebruik ik geen MTX meer voor mijn RA!
    Ik voel me zoveel beter dan een jaar geleden, voeding is ons nieuwe medicijn.

  • marijke hollander says:

    Ik ben al jaren met voedsel bezig,heb zelf RA en Fybriomalgie,en voor mij is het weglaten van nachtschade groenten,en geen scherpe kruiden,geen melk,of melk producten,of maar één enkele keer gebruiken beter.En zo is Gistextract ook een grote boosdoener.
    Grt.Marijke

    • lucie nijp says:

      ik moet juist van de arts in het ziekenhuis melkproducten nemen vanwegens calcium .ik zelf ben er op tegen maar mijn calcium was te weinig en omdat ik wel eens val zijn ze bang voor botbreuken . ik ben namelijk 80 jaar oud en heb dus meer kans dat ik wat breek.

  • Ankie van de Polder says:

    Ik heb veel baat bij meer groenten en fruit en minder koolhydraten weglaten, evenals geraffineerde suiker. Ben er nu een jaartje mee bezig en heb veel minder last van mijn fibromyalgie, mijn bloeddruk is gezakt naar normale waarden en ik beweeg een stuk makkelijker en ben ook nog eens flink afgevallen. Dus gezond eten kan zeker een heleboel doen.

  • M.J. van der Meulen says:

    Handig een verstandig zou m.i. zijn om ook het gebruik van gist ter discussie te stellen.

    Voor mijzelf ben ik ervan overtuigd dat mijn gewrichtsontstekingen die artrose heten te zijn, worden veroorzaakt door gist. En gist zit in ontzaglijk veel en/of is veel(champignons, schimmelkaas, alcohol, overrijp fruit, ect.)

  • Ik heb al 10 jaar artrose in handen en voeten onderrug en schouderbladen en heb in april een nieuwe knie gekregen (Artrose).
    Kan ik meedoen aan het onderzoek in Amsterdam?

  • Els Gerbrands says:

    Ik heb mijn reuma heel veel jaren geleden al kunnen verslaan, simpel door anders te eten. Dat daar nu pas onderzoek naar gedaan wordt, verbaast mij enorm. Immers, veel ziektes, zo niet alle ziektes, beginnen in je darmen.

  • Hetty Huygen says:

    Ik heb al 20 jaar RA, in het begin van mijn ziekte ben ik een jaar naar een natuurarts geweest, at vegetarisch, geen koffie en gebruikte diverse voedingssuplementen. Na een jaar ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet geholpen heeft. Ik was een paar duizend gulden armer en had nog steeds RAklachten. Pas met Humira werd het beter in mijn leven. Ben wel benieuwd naar de resultaten van nu.

    • Mw. G. Blom says:

      Mogelijk zit de oorzaak van uw klachten in een verborgen hoekje dat u nog niet ontdekt hebt. Lastig om daar achter te komen…

  • G. Brugman says:

    Zelf heb ik het gevoel dat gelatine helpt. Iedere ochtend een halve eetlepel in mijn fruitontbijt met een klein scheutje appelazijn.

  • Jenny stolk says:

    Groente is altijd al het hoofdbestanddeel op mijn bord geweest en aardappels zijn niet mijn favorite eten. Veel is plantaardig zoals bv de boter. Ik gebruik heel weinig zout. Sinds februari eet ik ook glutenvrij, en al mis ik mijn gewone boterham heel erg, ik zet wel door want ik voel me sinds een paar weken veel beter in mijn vel zitten. Ook val ik er vanaf en dat is meer dan menig dieet voor elkaar heeft gekregen.
    Jammer hierbij is dat het glutenvrij eten duur is en slecht te verkrijgen. Brood is bv beter zelf te bakken dan te kopen. Glutenvrije pannekoeken zijn heerlijk en er zijn ook lekker cakemixen te koop. Ik zoek nog steeds lekkere recepten, het is meer werk maar ik hou vol.

    • Kitty Bakker says:

      Hoi Jenny,

      Ik weet niet of het zo mag, ik heb op bol.com een boek gevonden voor dingen te bakken en dat heet “Koken en Bakker”. hier staan echt heel veel lekkere dingen in.

      Ook het boek “500 glutenvrij gerechten” van bol.com staat veel in

      En het boek “Voeding is je beste medicijn” ook van bol.com en ook hier staan heel veel recepten in.

      Dit zijn allemaal hele leuke boeken waar veel in staat.

      Groetjes van Kitty Bakker

    • De AlbertHeijn heeft een mooi assortiment vwb glutenvrij. Ook de site afvallenmetbregje.nl heeft het eea. En op Livaad.nl kun je checken of ergens gluten inzitten of niet.Ik merk dat ook zuivel en dan met name kaas en chocolade (zitten bepaalde bacteriën in die ontstekingen aanwakkeren) mij niet helpen bij de reuma, dus die laat ik dan ook links liggen. Succes!

  • Geertje van Vianen-Michelsen says:

    Ik heb MS en RA. MS-Anders is al een hele tijd bezig met anders eten. Jammer dat de verschillende patientenverenigingen elkaar niet helpen/steunen en steeds zelf het wiel willen uitvinden. Kost mijns inziens onnodig veel geld en moeite.
    Ook ik ben anders gaan eten, vooral meer groenten en geen pakjes meer met meer E-nummers dan gezonde voeding. Vlees kan ik heel makkelijk missen, eet ik af en toe. Ik voelde me al snel stukken beter en viel ook af. Door een MS-medicijn ben ik helaas weer aangekomen. Momenteel ben ik een beetje slordig met eten en verneem dat absoluut.

  • Henk Smetsers says:

    Het is goed dat er blijvende en vernieuwende onderzoeken zijn.
    Ik heb al ruim 30 jaar reumatoide artritus en ik heb vooral bij veel zoetigheid eten veel last van de reuma.
    Bij informatie in de reuma patientengroep blijkt dat 80% van de leden allemaal zoetekauwen zijn, dus mensen die graag snoepen.

  • Ik heb zelf veel baat voor mijn zeldzame ziekte SCCH met een veganistisch dieet: vegan switch, waarbij je 10 dagen lang intermittent Fasting toepast in combinatie met anderhalf kilo groente en fruit per dag. Het gaat om een ontgiftingsdieet in combinatie met een aantal supplementen. Er mag wel koffie bij gedronken worden. Het gaat om een aantal specifieke groenten en fruit die je juist wel eet die je ontgifting aanzetten, zoals veel koolsoorten en nachtschade planten.
    Essentieel is ook om er voldoende bij te bewegen.
    https://www.fittergy.nl/vegan-switch/
    Mijn pijnklachten zakken binnen 10 dagen aanzienlijk, het werkt beter dan naproxen slikken.
    Daarnaast is het goed om af te vallen!

  • Elly Treffers says:

    Glutenvrij eten is mijn red middel tegen pijnlijke gewrichten, is wel aanpassen zeker in een gezin maar dat heb ik er wel voor over.
    Elly

  • Zwak punt van dit onderzoek lijkt me dat ze 3 dingen combineren: voeding, bewegen en ontspannen. Als mensen er baat bij hebben, door welke van de 3 factoren komt dat dan? Onmogelijk te bepalen, dus wat hebben we dan aan de resultaten van dit onderzoek? Ik zou verschillende groepen maken: een groep die plantaardig gaat eten, een groep die meer gaat bewegen, een groep die meer gaat ontspannen, een groep die alle 3 doet, een groep die niets bijzonders doet, en bijvoorbeeld een groep die meer gaat bewegen maar ook meer bier gaat drinken of iets dergelijks. Pas dan kun je goed vergelijken. Althans als er voldoende deelnemers zijn. Succes met het onderzoek!

  • Margreet says:

    Neem eens contact op met Dr J.R. Tisscher. Die heeft mij 15 jaar geleden op een strikt dieet gezet en ik neem enkel diclofenac als medicatie. Ontstekingen zijn onder controle. Gewrichtspijnen komen max. 1x per jaar voor, zeker nu
    ik aan hormonale schommelingen bloot gesteld wordt.

  • Ik heb artrose, vooral in handen, polsen en voeten. Een jaar geleden ongeveer ben ik koolhydraat arm (ketogeen) gaan eten, niet vanwege de artrose, maar omdat ik van mijn medicijnen voor diabetes 2 af wilde. Twee bijkomende voordelen hiervan waren een enorm gewichtsverlies (-40 kg) en vrijwel geen last meer van de atroseklachten. Voor mij werkt deze leefstijl. Toch zal niet iedereen dezelfde resultaten hebben van dezelfde leefstijl. Ieder lichaam reageert anders. Het is echter een heel goede zaak dat er ook onder artsen en wetenschappers steeds meer aandacht komt voor die oude wijsheid van Aristoteles: laat voedsel uw medicijn zijn en laat uw medicijn uw voedsel zijn.

  • Miriam Engelen says:

    Miriam Engelen

    Bij mij is in 2008 een milde vorm van Reuma( Oligo) onfdekt.
    Geen ontsteking in mijn bloed, maar absoluut ontstaan door overbelasting en stress
    Staand beroep in horeca, en stress door spanningen en stress
    Thuis ook veel vegen tuinieren huishouden
    Bij zittend kantoor werk, en medicijnen in het begin geen verbetering

    Ik eet vegetarisch sinds 2010, en heb een baan gekozen als gastouder, waar mijn passie is
    Ik doseer zelf activiteiten en optijd rustpunten
    Geen stress en geen vlees, en kou doet me goed
    Ik slik al vaak geen medicijnen.
    Helaas sport ik nauwelijks, soms joggen
    Maar loop en fiets regelmatig door werk

    Heel fijn dat het onderzoek komt
    Ik ben benieuwd
    Mvg

  • Sinds oktober 2018 eet ik keto/lchf (low carb high fat. De goede vetten zoals roomboter en volle producten.
    Na 2 weken geen brandende spieren meer. Gestopt met alle medicijnen. Veel meer energie, weer lage bloeddruk zoals voor mij normaal en minder kg’s.
    Na een foute week koolhydraten/suikers gaan mijn benen weer branden. Voor mij genoeg bewijs.
    Fybro, hms, poly-artrose.

    • Adriana Zanen says:

      Beste Ina, voor het eerst lees ik over de klacht van brandende benen, waar ik ook last van heb bij mijn poly-artrose. Mijn zusje, die fybro heeft, heeft dit ook en ik vroeg me af of ik ook fibro had of zij ook (poly-)artrose. Waar schrijf jij (of jouw specialist) het aan toe?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *