Een second opinion betekent letterlijk een ‘tweede mening’. Als je een second opinion vraagt, dan ga je naar een onafhankelijke, andere behandelaar met de vraag wat die van jouw huidige diagnose of behandeling vindt.

Een second opinion is mogelijk bij verschillende soorten behandelaars, zoals een huisarts, een reumatoloog of een fysiotherapeut. Een second opinion betekent niet dat je een klacht hebt over jouw huidige behandelaar. Ook stap je niet over naar een nieuwe behandelaar: het gaat om een eenmalige, goed afgebakende vraag.

Wanneer vraag je een second opinion?

Heb je twijfels over het oordeel of de mening van jouw eigen behandelaar? Dan loont het vaak om hem of haar te vragen om een uitleg en het gesprek aan te gaan. Dit kan voldoende zijn om van jouw twijfels af te komen. Blijf je twijfelen, of zoek je juist een bevestiging van de mening van jouw behandelaar? Dan kan je overwegen om een second opinion te vragen aan een andere behandelaar.

Hoe regel je een second opinion?

Bespreek het met jouw eigen behandelaar als je overweegt om een second opinion te gaan vragen. Dit is vaak nodig omdat je een verwijsbrief nodig hebt. Maar daarnaast is het ook goed om jouw behandelaar ervan op de hoogte te stellen, omdat degene die de second opinion gaat geven medische gegevens van jou bij je huidige behandelaar kan opvragen.

Meestal reageren behandelaars positief op het verzoek tot een second opinion. Is dit niet het geval en wil jouw huidige behandelaar je niet verwijzen voor een second opinion, dan kan je ook jouw eigen huisarts om een verwijzing vragen.

Informeer altijd bij jouw zorgverzekeraar wat de voorwaarden zijn voor de vergoeding van een second opinion.

Wat biedt de uitkomst jou?

Als je overweegt om een second opinion te vragen, is het belangrijk om van te voren te bedenken wat je wilt doen met de uitkomst van de second opinion. Stel dat de second opinion dezelfde uitkomst heeft als de mening van jouw huidige behandelaar, kan je die uitkomst dan accepteren?