Sommige zorgverzekeraars (zoals Menzis en VGZ) voeren een voorkeursbeleid (preferentiebeleid) rondom de vergoeding van methotrexaat injecties. Dit houdt in dat ze alleen methotrexaat injecties van een bepaald merk vergoeden. Hierdoor geeft je apotheker jou in dit geval de methotrexaat spuit van het merk Injexate mee.

Wat is Injexate?

Injexate is een voorgevulde spuit met naaldkap. De werkzame stof is methotrexaat (MTX). Injexate is er in verschillende sterktes: van 7,5 tot 30 milligram.

Injexate heeft een concentratie van 50 mg per ml. Een concentratie houdt in: de hoeveelheid werkzame stof in verhouding tot de hoeveelheid vloeistof. De fabrikant is Accord Healthcare Limited. Het is een geregistreerd product.

Werkzame stof en hulpstoffen zijn gelijk

De werkzame stof methotrexaat is bij elk merk injectie precies hetzelfde. Dit geldt ook voor de hulpstoffen. Op grond hiervan zijn er dus geen bijwerkingen te verwachten.

Verschil in concentratie

Wel zijn er bij verschillende merken verschillende concentraties methotrexaat. Een voordeel van 50 mg per ml is dat het mogelijk iets minder pijn oplevert bij het inspuiten, dan een concentratie van 20 of 25 mg per ml. Dit is aan de andere kant weer niet helemaal te zeggen, want dit zal ook afhangen van de scherpte van de spuit die wordt gebruikt.

Grote verschil: de toedieningsvorm!

Injexate is er alleen in de vorm van een spuit met één bepaalde naald. Er is dus geen pen beschikbaar.

Hier zitten dan ook de mogelijke problemen, naast dat je het wisselen van medicijnen natuurlijk vervelend kunt vinden. Je bent immers vertrouwd met je eigen merk methotrexaat injectie en weet hoe je deze spuit of pen moet hanteren:

  • Het wisselen van pen naar injectiespuit is problematisch voor jou
    Misschien was je eraan gewend om een injectiepen te gebruiken. Een pen werkt anders dan een spuit. Een pen schiet het medicijn naar binnen, bij een spuit moet je zelf de regie nemen. Als je nu moet overstappen van een pen naar een injectie, kan dit betekenen dat je jezelf niet meer durft te injecteren. Je wordt dan afhankelijk van anderen voor je injectie.
  • De injectiespuit van Injexate is door jou niet goed te gebruiken
    De injectiespuit van Injexate is weer anders dan de spuiten van de andere merken. Je loopt kans dat de spuit van Injexate voor jou niet goed te hanteren is, bijvoorbeeld doordat je reumatische klachten aan je handen hebt. Of je hebt een specifieke naald nodig. Wanneer je met je reumatoloog en/of verpleegkundige om dit soort redenen een voor jou specifieke injectie hebt uitgekozen, kan overstappen voor jou zeer onwenselijk zijn!

Stappenplan methotrexaat injecties

Gebruik jij methotrexaat injecties en heeft jouw zorgverzekeraar preferentiebeleid rond methotrexaat injecties? Dan zal je over moeten stappen op Injexate. Verwacht je dat dat een probleem voor jou gaat opleveren?

Nee, ik vind het geen probleem om over te stappen op Injexate.
In dit geval hoef je niets te doen, je krijgt de nieuwe injectie mee van je apotheek. De apotheek zal je instructies geven. Ook kun je contact opnemen met de reumaverpleegkundige om met de nieuwe injectie te leren omgaan.

Ja, ik wil mijn (vertrouwde) merk spuit of pen behouden.
Volg het stappenplan hieronder!

Ga na of je apotheek een contract heeft met je zorgverzekering.

Deze informatie kun je vinden op de website van je zorgverzekeraar of neem contact op met de klantenservice van je zorgverzekering.

Ja, mijn apotheek heeft een contract met mijn zorgverzekeraar
Ga door naar stap 2a

Nee, mijn apotheek heeft geen contract met mijn zorgverzekeraar
Ga door naar stap 2b

Bespreek met je reumatoloog je problemen met het overstappen naar een nieuwe spuit en vraag om een recept waarop je reumatoloog aangeeft dat er een medische noodzaak is om je (vertrouwde) merk mee naar huis te krijgen. De apotheek geeft je dan je medicijn mee.

Medische Noodzaak (MN) op je recept

Heb je last van prikangst en kreeg je daarom de injectiepen? Of moet je kind methotrexaat spuiten en lukt dit alleen met een injectiepen? Vraag dan aan de arts om ‘Medische Noodzaak’ (MN) op het recept te zetten. Hij zal een weloverwogen beslissing nemen.

Als je zelf een andere variant zou willen gebruiken, maar je reumatoloog ziet hier niet een medische noodzaak van in, dan moet je het zelf betalen.

In de apotheek

Kom je er pas in de apotheek achter dat je een andere spuit meekrijgt, dan kun je alsnog contact opnemen met je reumatoloog en om een medische noodzaak vragen.

Mocht de medische noodzaak niet geaccepteerd worden door de apotheek, neem dan contact op met de klantenservice van je zorgverzekering en vraag wat je kunt doen.

Een andere mogelijkheid is om het nieuwe merk Injexate toch te gaan proberen. Mocht het niet bevallen, dan kun je dit bespreken met de reumatoloog en/of reumaverpleegkundige. De reumatoloog kan dan alsnog aangeven dat er sprake is van een medische noodzaak (zie boven).

Heeft je reumatoloog ‘medische noodzaak’ aangegeven, maar krijg je van de apotheker toch het nieuwe merk Injexate mee?
Ga door naar stap 3

Meld je knelpunt

Laat ReumaNederland weten wat je ervaring of knelpunt is met het verkrijgen van je methotrexaat injecties. Dit om de belangen van iedereen met hetzelfde probleem te kunnen behartigen. Laat het ons weten via ons Meldpunt Reumamedicijnen.

Bij een apotheker die geen contract heeft met jouw zorgverzekering moet je  toestemming aanvragen bij je zorgverzekeraar om te proberen om je vertrouwde injecties weer te kunnen krijgen. Meestal beschikt je zorgverzekeraar hiervoor over een aanvraagformulier. Dit kun je navragen bij de klantenservice van je zorgverzekeraar.

Motivatie van je reumatoloog

Neem contact op met je reumatoloog om de bij de aanvraag behorende gemotiveerde toelichting te krijgen. Bespreek het met je reumatoloog als je bijvoorbeeld gewend was aan de injectiepen en last hebt van prikangst. Of als je kind methotrexaat moet spuiten en dit lukt alleen met een injectiepen. Vraag aan je reumatoloog om deze punten in de motivatie te schrijven.

De toelichting met redenen waarom het overstappen voor jou niet mogelijk is, stuur je mee.

Je zorgverzekeraar zal vervolgens beoordelen of de aanvraag wordt goedgekeurd en je je medicijn meekrijgt.

Mocht dit niet het geval zijn, neem dan contact op met de klantenservice van je zorgverzekeraar en vraag wat je kunt doen.

Zelf betalen?

Mocht je reumatoloog geen redenen zien om je verzoek te motiveren dan kun je beslissen om óf je vertrouwde middel zelf te betalen, óf om over te stappen naar Injexate.

Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeraars

Heb je een klacht ingediend bij je zorgverzekeraar en kom je er niet uit, neem dan contact op met de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeraars (SKGZ). Zij behandelen de klachten van consumenten over hun zorgverzekeraar. Je vindt de SKGZ op skgz.nl of neem telefonisch contact op: 088 – 900 69 00.

Meld je knelpunt bij ReumaNederland

Laat ReumaNederland weten wat je ervaring of knelpunt is met het verkrijgen van je methotrexaat injecties. Dit om de belangen van iedereen met hetzelfde probleem te kunnen behartigen. Laat het ons weten via ons Meldpunt Reumamedicijnen.

Je reumatoloog heeft ‘medische noodzaak’ aangegeven, maar toch krijg je van de apotheker het nieuwe merk Injexate mee. Wat kun je doen?

De zorgverzekeraar kan aangeven dat zij vinden dat het gebruik van het preferente middel (het  merk Injexate) wél medisch verantwoord is, ondanks de aanwijzing  ‘Medische Noodzaak’ op je recept.

En je zorgverzekering zal dan ook aangeven dat je eerst het preferente middel, dus het middel dat ze bij voorkeur vergoeden, geprobeerd moet hebben.

Er bestaat altijd de mogelijkheid om een klacht bij je zorgverzekeraar in te dienen dat je vanwege een andere toedieningsvorm (bijvoorbeeld een pen), toch echt een ander merk nodig hebt. Je kunt dit het beste afstemmen met je reumatoloog en/of reumaverpleegkundige. Informatie over de klachtenregeling van je zorgverzekering vind je op hun website of vraag om informatie bij de klantenservice.

Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeraars

Heb je een klacht ingediend bij je zorgverzekeraar en kom je er niet uit, neem dan contact op met de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeraars (SKGZ). Zij behandelen de klachten van consumenten over hun zorgverzekeraar. Je vindt de SKGZ op skgz.nl of neem telefonisch contact op: 088 – 900 69 00.

Meld je knelpunt bij ReumaNederland

Laat het ReumaNederland weten wat je ervaring of knelpunt is met het verkrijgen van je methotrexaat  injecties. Dit om de belangen van iedereen met hetzelfde probleem te kunnen behartigen. Laat het ons weten via ons Meldpunt Reumamedicijnen.