Meer bewegen, minder stilzitten. Als we dat vaker doen, zijn we goed op weg volgens de Gezondheidsraad. Toch blijkt dat nog best een uitdaging voor veel mensen. Ook – of misschien wel juist – als je een vorm van reuma hebt, is in beweging blijven super belangrijk. Maar hoe doe je dat als je ook te maken hebt de grilligheid van ontstekingen, vermoeidheid, pijn en stijfheid? Misschien niet altijd eenvoudig, maar wel mogelijk!

Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen
De Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen is opgesteld door de Gezondheidsraad om een richtlijn te geven voor de minimale grens van bewegen. In 2017 is deze beweegrichtlijn aangescherpt en luidt als volgt:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten. Voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • Voorkom veel stilzitten.

Hoe pas je dit toe als je een vorm van reuma hebt?

Voorkom langdurig stilzitten
Een opvallend advies in de nieuwe richtlijn is het voorkomen van veel stilzitten. Niet vreemd als je je bedenkt welke negatieve effecten van stilzitten zijn aangetoond, zoals klachten aan spieren en pezen en een hoger risico op diabetes en hart- en vaatziekten. We moeten ons meer bewust zijn van ons zitgedrag. Zodra je je daar bewust van bent, sta je al vaker op om even iets te pakken. Ga bijvoorbeeld af en toe een stukje lopen en wissel het zitten en staan af.

Bewegen is goed, meer bewegen is beter
Bewegen is dus goed, dat wisten we natuurlijk al. Maar uit de richtlijn blijkt nu ook: alles wat je extra beweegt is nog beter! Start met een kleine stap. Bijvoorbeeld een korte activiteit van 5 minuten. Kun je de ene dag 10 minuten wandelen en de andere dag zelfs 15 minuten? Dan is dat al extra winst. Altijd beter dan stilzitten. Ga bijvoorbeeld wandelen tijdens de lunch of neem eens wat vaker de trap. Als je al die actieve minuten per week bij elkaar optelt dan kom je vaak al een eind. Misschien haal je zelfs de 150 minuten.

Meer bewegen, maar hoe dan?
Op de vraag ‘hoe blijf jij in beweging?’ kwamen vanuit onze achterban veel reacties binnen. Ondanks pijn en/of vermoeidheid, vinden mensen toch mogelijkheden om actief te zijn en te blijven. Veel genoemde tips:

  • Ga iets doen wat je leuk vindt.
  • Zorg voor regelmaat: dagelijks of wekelijks, maar houd de regelmaat erin.
  • Maak het concreet door een plan wat je gaat doen, wanneer, waar en hoe lang.
  • Lukt het niet wat je voor ogen had, stel dan je doelen bij. Of probeer een andere activiteit.
  • Maak gebruik van bestaande apps als stimulans, zoals een stappenteller.
  • Zoek iemand om samen mee actief te zijn.

Kies de activiteit die bij jou past
De mogelijkheden om actief te zijn met reuma zijn groot maar liggen niet altijd voor de hand of zijn niet bekend. Naast wandelen, doen veel mensen aan fietsen, fitness, zwemmen en yoga. Maar er is meer! Informeer bij je huisarts of de fysiotherapeut welke activiteiten voor jou geschikt zijn en waar je terecht kunt. Op www.sportindebuurt.nl en www.unieksporten.nl vind je informatie over de mogelijkheden bij jou in de buurt. Ben je liever actief binnen een lokale patiëntenvereniging dan vind je op www.reumabeweegwijzer.nl diverse beweegactiviteiten.

Meer weten over bewegen met reuma? Kijk vrijdag 1 juni a.s. naar ons live vragenuurtje op Facebook en stel jouw vraag over bewegen aan bewegingsexpert Jasmijn Holla.

Auteur
Ik ben Nique Lopuhaä, beleidsmedewerker Patiëntenbelangen. In mijn blogs kun je lezen over mijn activiteiten en ervaringen bij het Reumafonds. De onderwerpen waar ik mij mee bezighoud zijn kwaliteit van zorg en bewegen.

Reacties

  • Jeroen Zwakhoven says:

    Beste Nique

    Ik heb al sinds mijn 24e artritis Psoriatica en ik heb op een gegeven moment mijn leven omgegooid omtrent bewegen. Ben naar mijn werk gaan fietsen dat is elke dag 6km heen en terug en dat 5 dagen in de week, daarnaast ging ik ook 2 tot 3 maal per week fitnessen. Ik ben nu bijna 46 en ik heb dan ook nogal wat in moeten leveren maar ik ga nog steeds op de fiets naar mijn werk alleen nu zijn dat 4 dagen per week omdat ik een dag minder ben gaan werken (op eigen kosten) Maar fitnessen doe ik nog 2 keer in de week meer kan ik niet opbrengen. Ik wandel tussen de middag nog altijd een rondje dat is ongeveer een kwartiertje maar soms ook weleens een halfuur.
    Ik ben van mening dat als ik dit niet had gedaan ik slechter er aan toe was geweest. Ik vind ook dat mensen (met reuma) betere begeleiding omtrent beweging mogen verwachten in combinatie met de werkgever zodat ze precies weten wat er gevraagd om de ziekte reuma in goede banen te leiden. Ik ervaar het alsof ze het maar lastig vinden en ik heb het gevoel dat ik me maar aanstel maar ze moesten eens weten.
    Ik vind het ook dat helemaal aan mezelf (en mijn vriendin) te danken heb dat ik hier mee om ben gegaan.

    • Nique Lopuhaä says:

      Dank Jeroen voor je mooie reactie. Die 150 minuten per week haal jij ruimschoots. Jammer dat je onvoldoende begrip en begeleiding op je werk ervaart. Dat zou inderdaad beter kunnen en moeten. Je hebt in ieder geval zelf het heft in handen genomen om tot actie te komen. Ik ben wel benieuwd wat voor jou de aanleiding is geweest om het om te gooien? Nogmaals dank voor je verhaal en hou vol!

  • Jeroen Zwakhoven says:

    Hoi Nique

    Niet alleen op mijn werk ervaar ik onvoldoende begrip en begeleiding ook van het ziekenhuis waar ik toen onder behandeling was en het UWV (destijds GAK). Mijn omslag punt was rond mijn 28e en dat kwam omdat ik eerst dacht dat niet bewegen juist goed was. Dit was een misvatting omdat ik me steeds stijver en geremd voelde om juist dingen te doen. Ik ben eerst naar mijn werk gaan fietsen en ben oefeningen gaan doen en daarnaast langzaam ook gaan fitnessen. En vooral naar je lichaam luisteren de ene keer gaat het goed de andere keer wat minder.

    • Nique Lopuhaä says:

      Niet bewegen is inderdaad geen optie. Goed om te lezen dat je dat zelf aan den lijve hebt ondervonden en tot actie bent gekomen.

  • Hallo Nique,
    Wat een lastig en emotioneel onderwerp is dit voor mij… ik worstel hier al erg lang mee. Ik heb reuma en colitis ulcerosa. Dat wisselt elkaar af in goede en slechte perioden.
    Hierdoor is het voor mij lastig om regelmaat te creëeren .. zo afhankelijk hoe ik me voel en mijn energielevel is. Door het gebruik van langdurig prednison en de stootkuren kom ik vaak aan in gewicht en voel ik me ook ongezond ….
    het blijft voor mij dan mogelijk om de knop om te zetten en er weer voor te gaan… om weer te bewegen en daar juist de ( positieve) energie uit te halen..

    • Nique Lopuhaä says:

      Hallo, je verwoordt goed waar veel mensen mee te kampen hebben. De grilligheid van ziekte, gewichtstoename door medicatie… ik denk dat meer mensen dit herkennen. Wel goed om te lezen dat je doet wat je kunt, daar begint het mee 🙂 Ik hoop voor jou dat je positieve energie blijft voelen als je beweegt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *