Gezond leven bestaat uit meer dan alleen gezonde voeding, er zijn een aantal tips waar je op kan letten:

  • gebruik geen of weinig alcohol
  • rook niet of vraag hulp als je ermee wilt stoppen
  • drink voldoende, zoals (mineraal)water, koffie en thee
  • eet gevarieerd
  • neem elke dag 250 gram groente en 2 porties (200 gram) fruit
  • neem 2 keer per week (vette) vis
  • zorg dat je voldoende calcium binnenkrijgt
  • houd in de gaten of je een gezond gewicht hebt
  • beweeg voldoende

Er is nog weinig bekend over het effect van voeding op reumatische aandoeningen. Bepaald eten lijkt sommige mensen met een vorm van reuma te helpen. Ander voedsel lijkt de klachten juist te verergeren. Maar wetenschappelijk bewezen is dit allemaal (nog) niet. Van gezond eten en leven is in ieder geval bewezen dat het je kan helpen om je zo fit mogelijk te voelen.

Met een gezonde voeding blijf je goed op gewicht en krijg je meestal voldoende voedingsstoffen binnen.

Als hulpmiddel bij een goede keuze kan je de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum gebruiken. De 5 vakken van de Schijf van Vijf zijn:

  • groente en fruit
  • brood, graanproducten en aardappelen
  • vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel
  • smeer- en bereidingsvetten
  • dranken, zoals water en zwarte of groene thee

Kies elke dag genoeg voedingsmiddelen uit elk vak en varieer, dat houdt je eten ook aantrekkelijk en lekker. Gebruik daarbij de aanbevolen hoeveelheden per dag als richtlijn.

Gebruik ’gezonde’ vetten

Kies producten die (meervoudig) onverzadigd vet bevatten. Voorbeelden hiervan zijn plantaardige oliën, noten en vette vis, zoals zalm, haring of makreel.

Probeer het gebruik van verzadigd vet te beperken. Dierlijke producten zoals kaas, melk en vlees bevatten verzadigd vet. Kies zoveel eventueel de magere of halfvolle producten. Verzadigd vet zit ook vaak verborgen in bijvoorbeeld koek en snacks.

Eet voldoende groente, fruit en volkoren graanproducten
In een gezonde voeding horen 2 porties (200 gram) fruit en minimaal 250 gram groente per dag. Eet ook genoeg volkoren graanproducten, zoals volkorenbrood, volkoren pasta en zilvervliesrijst. Deze producten geven energie en bevatten veel gezonde voedingsstoffen, zoals vezels, eiwitten, ijzer en B-vitamines.

Ga veilig met voedsel om

Voedsel kan ongezonde stoffen en bacteriën bevatten. Als je zelf jouw eten klaarmaakt, is het belangrijk dat je rekening houdt met een aantal eenvoudige maatregelen. Zo kan je besmetting voorkomen en de kans op ziekte verkleinen. Bijvoorbeeld het risico van een voedselinfectie of voedselvergiftiging.

Heb je vragen over gezond eten? Vraag dan bij jouw huisarts om een verwijzing naar een diëtist.

Lees over tips, aanpassingen en hulpmiddelen voor in de keuken

Bewegen helpt om je prettig te voelen, vermoeidheid tegen te gaan en in een zo goed mogelijke conditie te blijven. Ook worden jouw gewrichten soepeler door te bewegen. Als je wilt afvallen kan het daarbij helpen. En door bewegen behoud je zoveel mogelijk jouw spierkracht. Dat is belangrijk omdat veel mensen met een chronische aandoening minder spiermassa hebben. Door te bewegen kan je hier zelf iets aan doen.

Bewegen in de buitenlucht is ook nog eens goed voor de opname van vitamine D. Dit maakt jouw huid aan bij blootstelling aan zonlicht. Vitamine D heeft belangrijke functies in je lichaam.

Wil je weten of je genoeg beweegt? Je kunt het nagaan op 30 minuten bewegen, een website van het Kenniscentrum Sport.

Je gewicht

Een gezond gewicht betekent dat je niet te zwaar of te licht bent. Een gezond gewicht is belangrijk als je reuma hebt: je krijgt bijvoorbeeld minder snel pijnklachten als je niet te zwaar bent en je kan makkelijker bewegen.

Als je te weinig weegt bestaat de mogelijkheid dat je onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.

Wil jij weten of je een gezond gewicht hebt? Je kan hiervoor de BMI-meter van het Voedingscentrum gebruiken. Wil je aankomen of juist afvallen? Een diëtist geeft je advies en begeleidt je hierbij.

Eten koken is niet altijd even gemakkelijk als je reuma hebt. Toch is het belangrijk om lekker en gezond te eten. We geven tips voor de inrichting van jouw keuken. En over slimme hulpjes en hoe je alles zo handig mogelijk kan organiseren.

Inrichting keuken

Laat je een nieuwe keuken plaatsen? Zorg dan dat deze zoveel mogelijk aan jouw lichaamslengte wordt aangepast: werkblad, aanrecht, kookplaat en (magnetron)oven op een voor jou meest praktische hoogte. De vaatwasser zou ideaal gezien op aanrechthoogte moeten zijn. Denk bij de indeling van je keuken goed na over hoe de route van jouw kookhandelingen voor jou het handigste is.

Slimme hulpjes

Kleine aanpassingen kunnen groot plezier opleveren! Kies bijvoorbeeld kleine en lichte pannen. Dat scheelt je veel bij het tillen. En plaats jouw afwaskwast met een zuignap op een handige plek in de keuken. Er zijn aangepaste aardappelschilmesjes te koop, met het snijgedeelte in een haakse hoek. Met een handwissertje kan je het aanrecht snel schoontrekken. Zo zijn er nog veel meer handige hulpjes, die jouw keukenbezigheden veel prettiger maken.

Slim organiseren

Misschien is het mogelijk om met minder inspanning te koken. Je zou bijvoorbeeld al ’s morgens het eten kunnen voorbereiden. En voorgesneden producten kunnen kopen. Of in 1x voor meerdere keren eten bereiden. Een deel kan je dan invriezen voor later. Ook is het handig om altijd iets makkelijks in huis te hebben. Bijvoorbeeld maaltijdsoep en diepvriesgroente of een hele diepvriesmaaltijd. Dan kan je dat eten als het eens een dag minder goed gaat.

Lees over tips, aanpassingen en hulpmiddelen voor in de keuken

Voor persoonlijke adviezen over inrichting en handig koken kan je bij een ergotherapeut terecht.

Recepten

Ben je op zoek naar lekkere recepten, die gemakkelijk te bereiden zijn? Neem dan een kijkje op internet op één van de forums voor mensen met reuma. Of op één van de vele kookforums. Ook op Facebook kan je prima recepten en ideeën uitwisselen met andere mensen met reuma.

Hygiëne

Sommige voedingsmiddelen (bijvoorbeeld rauwe vis of rauw vlees) kunnen, als je ze niet veilig klaarmaakt, tot voedselvergiftiging leiden. Gebruik je klassieke ontstekingsremmers, ook wel DMARD’s genoemd, of een biological dan ben je gevoeliger voor dit soort infecties. Let daarom extra op de hygiëne tijdens het bereiden van jouw maaltijden. Je vindt meer informatie op de website van het Voedingscentrum.

Waar kan je terecht?

Stichting Voedingscentrum Nederland
Website: www.voedingscentrum.nl

Nederlandse Vereniging van Diëtisten
Website: www.nvdietist.nl

Kenniscentrum Sport
Website: www.kenniscentrumsport.nl of www.allesoversport.nl/artikel/terugblik-campagne-30minutenbewegen

Heb je niet de informatie gevonden die je zocht?
Kijk bij de veelgestelde vragen over leven met reuma