Ja, je kunt met een gerust hart gaan bewegen. Bewegen is juist goed voor je gewrichten, je spieren en je conditie. Zo helpt bewegen om de functie en beweeglijkheid van je gewrichten te verbeteren. Ook helpt het tegen stijfheid in je spieren en gewrichten en kan vermoeidheid er minder door worden.

Dagelijks een half uur matig intensief bewegen is gezond en voorkomt dat je onderbelast raakt. Van matig intensief bewegen ga je sneller ademhalen. Je krijgt het er warm van en je hart gaat er sneller van kloppen. Voorbeelden van matig intensief bewegen zijn wandelen, fietsen en zwemmen.

Heb je een tijdje weinig beweging gehad, dan is het belangrijk om het bewegen geleidelijk op te bouwen en je grenzen in de gaten te houden. Zo verleg je je grenzen geleidelijk en voorkom je overbelasting door te lange en/of te zware inspanning.

Een fysiotherapeut kan je begeleiden en adviseren hoe je kunt bewegen met reuma en hoe je onder- of overbelasting kunt voorkomen. Ook kan een fysiotherapeut samen met jou kijken welke beweegactiviteit of sport geschikt voor je is. Voorbeelden zijn zwemmen, wandelen, fietsen en Nordic walking.

Lees meer over bewegen met reuma

Oefenen kan meerdere doelen hebben, zoals het verminderen van ochtendstijfheid, soepeler worden of versterken van je spieren. Ook kan oefenen je conditie en je lichaamshouding verbeteren.

De fysiotherapeut leert je gerichte oefeningen die geschikt zijn voor jouw situatie en houdt daarbij rekening met je grenzen.

Oefenen kan je helpen om bijvoorbeeld weer zelfstandig boodschappen te doen, trappen te lopen of je werk te kunnen uitvoeren. Door je oefeningen te blijven doen behoud je deze vooruitgang of verbetering, of kom je soms steeds een stapje verder met je mogelijkheden.

Lees meer over bewegen met reuma

Er zijn verschillende manieren om een geschikte beweegactiviteit te vinden die bij jou in de buurt wordt georganiseerd. Kies vooral een beweegactiviteit die je leuk vindt en die aansluit bij je mogelijkheden.

  • Gebruik de Reumabeweegwijzer om te zien welke beweegactiviteiten bij jou in de omgeving worden georganiseerd door lokale reumapatiëntenverenigingen.
  • Vraag een oefen- of fysiotherapeut om advies bij het vinden van een geschikte beweegactiviteit. De therapeut weet meestal wat er in de buurt wordt georganiseerd
  • Wil je graag in groepsverband bewegen? Misschien is er bij jou in de buurt een vereniging waar je lid van kunt worden. Denk bijvoorbeeld aan een wandelvereniging of een zwemclub

Lees meer over bewegen met reuma

Het vinden van een fysiotherapeut is een persoonlijk iets: misschien zoek je een fysiotherapeut voor de behandeling van je klachten of beperkingen door de reuma, voor begeleiding bij (meer) bewegen, of zoek je een beweegprogramma. Ook kan het zijn dat je een oefentherapeut  Mensendieck of Cesar zoekt die je vooral oefeningen geeft.

Misschien heb je iets aan de volgende tips:

  • Informeer bij je zorgverzekeraar wat de voorwaarden voor vergoeding van oefen- of fysiotherapie zijn en bij welke therapeuten je terecht kunt. Informeer ook hoeveel behandelingen per kalenderjaar je vergoed krijgt.
  • Zoek je een therapeut in je eigen woonomgeving? Informeer bij de praktijken voor fysio- of oefentherapie bij jou in de buurt welke ervaring zij hebben met de behandeling van jouw type klachten. Meer informatie hierover kun je ook vinden op defysiotherapeut.com. Hierop kun je ook beweegprogramma’s voor mensen met artrose of osteoporose bij jou in de buurt vinden. Zoek je een oefentherapeut? Kijk dan op vvocm.nl.
  • Maak eerst telefonisch kennis met de therapeut van jouw keuze. Leg uit wat je klachten zijn en vraag wat de therapeut je kan bieden. Tijdens het gesprek merk je vanzelf of het klikt.

Lees meer over bewegen met reuma

Terug naar veelgestelde vragen over leven met reuma